Udostępnianie informacji publicznej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystaniu na zasadach i w trybie określonych w w/w ustawie.
Udostępnianie informacji publicznych, znajdujących się w posiadaniu Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Radomiu, następuje poprzez ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Radomiu oraz wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych, w szczególności na tablicy ogłoszeń w siedzibie Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Radomiu.
Informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udostępniana na wniosek. Obowiązujące przepisy nie określają wymogów formalnych wniosku. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnej z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Radomiu, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonej we wniosku. Wówczas wnioskodawca zostaje powiadomiony na piśmie o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i poinformowany o sposobie lub formie niezwłocznego udostępnienia informacji. W takim przypadku, jeżeli w przeciągu 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawca nie złoży ponownie wniosku o udostępnienie informacji publicznej w sposób lub formie wskazanej w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji publicznej umarza się.
Zgodnie z ustawą, prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje każdemu, z uwzględnieniem ograniczeń:
- w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych,
- ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.
Wniosek o udostępnianie informacji publicznej nie wymaga uzasadnienia. Natomiast we wniosku o udostępnianie informacji przetworzonej należy wskazać interes publiczny, w jakim udostępnienie informacji z danego zakresu jest szczególnie istotne.
Wnioski o udostępnienie informacji publicznej można składać w siedzibie jednostki, w pok. 104 lub przesyłać na adres: PZDP w Radomiu, ul. Graniczna 24 albo drogą elektroniczną: sekretariat@pzdp.radom.pl.
Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji, na którą służy wnioskodawcy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Złożenie wniosku o udostępnienie informacji publicznej nie podlega opłacie, jednak jeżeli w wyniku udostępniania informacji publicznej na wniosek, Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Radomiu ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych może pobrać opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom (art. 15 ustawy).
Wzór przykładowego wniosku do pobrania.