Opinię organu zarządzającego ruchem na drogach w zakresie projektowanej geometrii drogi, na podstawie §3 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (tekst jedn. Dz.U.2017.784) uzyskać powinno się możliwie w jak najwcześniejszej fazie przygotowania dokumentacji projektowej oraz przed sporządzeniem projektu organizacji ruchu.
Uzyskanie opinii geometrii drogi wymagane jest do późniejszego zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu dla zadań dotyczących przebudowy, rozbudowy bądź budowy drogi publicznej.
Uzgodnienia te zgodnie z w/w Rozporządzeniem pozyskać powinno się przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót budowlanych.
Zgodnie z art. 10 ust. 5 Prawa o ruchu drogowym organem zarządzającym ruchem na drogach powiatowych i gminnych na terenie powiatu jest Starosta (z wyłączeniem dróg publicznych położonych w miastach na prawach powiatu).
Dokumentację złożoną do zaopiniowania sprawdza się głównie pod kątem zgodności projektowanych rozwiązań z warunkami określonymi w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, oraz powiązanych z nim rozporządzeń oraz wytycznych. Na etapie opiniowania geometrii drogi brane są dodatkowo pod uwagę: możliwość późniejszego prawidłowego oznakowania drogi oraz ewentualne uwarunkowania wynikające z charakteru zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego.
Dokumenty wymagane do złożenia wniosku o opinię drogi:
- skrócony opis techniczny zawierający podstawowe założenia projektowe oraz parametry projektowanej drogi (prędkość projektowa, klasa drogi, parametry przyległego do projektowanej drogi układu drogowego, rozwiązanie odwodnienia drogi),
- plan orientacyjny w skali od 1:10 000 do 1:25 000,
- plan sytuacyjny w skali 1:1 000 lub 1:500 (na planie sytuacyjnym powinny wyróżnione być miejsca generujące ruch, takie jak szkoły, budynki handlowe, obiekty działalności gospodarczej, parkingi oraz łączące się z projektowaną drogą, drogi publiczne i wewnętrzne z rozróżnieniem rodzaju ich nawierzchni. Ponadto naniesione powinno być zinwentaryzowane oznakowanie istniejące drogi, bądź istniejące i projektowane),
- dodatkowo wymagane mogą być niweleta drogi i wlotów dróg podporządkowanych (w szczególności w przypadku występowania spadków poprzecznych powyżej 3 % czy też obiektów inżynieryjnych), przekroje normalne.
Najczęściej spotykane błędy projektowe w zakresie opiniowanych dokumentacji:
- brak wymaganych poszerzeń dróg,
- nieprawidłowy dobór wartości promieni łuków poziomych,
- nie spełnienie warunków widoczności poziomej i pionowej,
- brak krzywych przejściowych,
- nieuzasadnione i bezpodstawne stosowanie rozwiązań dopuszczalnych wyjątkowo,
- geometria drogi uniemożliwiająca prawidłowe oznakowanie drogi czy też poprawne zastosowanie urządzeń BRD (np. zbyt wąskie pobocza w miejscu wymaganych docelowo barier ochronnych),
- nie spełnienie warunków przejezdności,
- niewłaściwa segregacja ruchu rowerowego i pieszego w przypadkach projektowania ścieżek dla rowerów bądź rowerów i pieszych.